Inbjudan till stämman den 7 januari

Foto från förra årets stämma. Fotograf: Eva Nilsson

Den 7 januari är alla medlemmar välkomna till årets föreningsstämma. Det blir föreläsning om impressionismen, stämmoförhandlingar och ett avslutande konstlotteri.

Välkommen till årets förbundsstämma i stora hörsalen.

Alla som har betalt medlemsavgiften får komma.

Vi inleder med en föreläsning av Gunnar Nilsson som kommer att berättat om impressionisterna. Impressionismen uppstod i Frankrike under mitten av 1800-talet, av en kärna målare som möttes på Café Guerbois på Montmartre i Paris, däribland Claude Monet, Édouard Manet, Auguste Renoir, Frédéric Bazille, Alfred Sisley, Edgar Degas och Camille Pissarro. De var påverkade av en rad nya intryck, i första hand uppfinningen av fotografiet, som gav dem en ny upplevelse av rörelse i bilden, och som tog ifrån målarna deras funktionella betydelse att figurativt dokumentera verkligheten så realistiskt som möjligt.

Istället sökte impressionisterna nya uppfattningar om vad som uttryckte verkligheten. Återgivningen av ljuset blev central därvidlag; eftersom rena färger inte återger känslan av ljus sökte impressionisterna experimentera med olika färgkontraster, varigenom de bland annat upptäckte att gult och violett ger starkare kontraster än svart och vitt. Med fotografiet upptäckte impressionisterna att även en stillbild kan återge rörelse genom att fånga ett ögonblick av rörelsestadium.

Du kan läsa mer om impressionisterna här:

Sedan kommer vi att ha själva stämman.

Följande punkter kommer att tas upp:

• Medlemsavgiften
  • Val av ny ordförande
  • Beslut om ny logga.

Efteråt kommer vi att bjuda på fika och ha ett litet konstlotteri för de som har närvarat.

Anmäl dig senast på torsdag till Eva på eva@konsttestforeningen.se.